Ga naar de inhoud

Theo de Looff

In the picture: Theo de Looff, IT-Consultant bij Symbis

Deze keer lichten we geen nieuwe collega uit of iemand die recent bij ons is begonnen, maar drink ik een kop koffie met een echte Symbis-veteraan: Theo de Looff.

Sinds 2002 werkt Theo als IT-Consultant bij Symbis, maar hij zat op z’n 10e al achter een computer. “Dat was voor die tijd heel jong en alles was nog offline. De techniek achter de computers fascineerde me toen al”, vertelt hij.

Theo heeft na al die jaren nog steeds veel passie voor zijn werk. “Elke dag brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, wat ook wel druk geeft omdat je constant op de hoogte moet blijven. Maar het is echt iets dat bij me past, hoewel ik wel merk dat het met de jaren intensiever wordt”, merkt hij op.

(tekst gaat door onder de foto)

“Ik ontdek graag dingen, probeer ze uit en pas ze dan in de praktijk toe. Al doe ik dat nu niet meer bij klanten uiteraard, maar in testomgevingen. Je moet wel gecontroleerd weten wat je aan het doen bent. De implementatie van grotere netwerken, het onderling verbinden van meerdere locaties en de installaties in datacenters geven mij de meeste voldoening.”

Daarnaast vindt Theo het samenwerken met collega’s en de interacties met klanten en hun IT-omgevingen leuke kanten van zijn job als IT-Consultant. “Je wilt uiteindelijk altijd de techniek toepassen om het werken beter en makkelijker te maken voor onze relaties. Maar ook de organisatie erachter interesseert me, want dan ontstaan er mooie connecties als je bij de klant op locatie bent.”

“Iedere dag voelt nog steeds als een nieuwe dag. Geen dag is hetzelfde. Ik heb niet het idee dat ik al ruim 20 jaar bij Symbis zit.”

Theo vertelt welke zaken er wel en niet veranderd zijn in zijn tijd bij Symbis. “Onze organisatie is inmiddels bijna 10 keer zo groot geworden. Ons type klanten is veranderd en de afhankelijkheid van de techniek is vele malen groter geworden. De collegiale sfeer, het samenwerken en de teamgeest zijn gebleven. We doen het met z’n allen. We gaan altijd voor de klant en zijn er voor elkaar, ook in moeilijke tijden.”

Theo kijkt wat IT betreft niet te ver de toekomst in. “We zien IT steeds meer de cloud in gaan, alles moet altijd en overal beschikbaar zijn. Het gaat allemaal steeds sneller en het wordt steeds uitdagender. Aan de andere kant passen we ons ook weer aan, dat is het mooie. Twintig jaar geleden hadden we de huidige technologie niet voor mogelijk gehouden en nu vinden we het normaal.”

Op mijn vraag welke gebeurtenissen hem bij zijn gebleven zegt Theo: “Ooit ben ik midden in de nacht bezig geweest met het herstel van een IT-omgeving bij een relatie. De techniek faalde en je weet dat samen met een collega en de contactpersoon bij de klant tijdig te herstellen. Dat geeft wel een band daarna.”

“Een andere die ik nooit meer vergeet, is toen ik tijdens een van mijn eerste werkdagen op locatie bij een klant mijn voormalige leraar tegenkwam. Ik had als leerling wat aan zijn computer lopen sleutelen en hij was daar toen niet zo blij mee, maar we konden er nu wel om lachen, haha.”

Of zijn kinderen ook behept zijn met het ‘IT-virus’? “Niet zoals ik, maar het is wel een uitdaging om de tijd die ze achter een scherm zitten binnen de perken te houden. Maar dat kan ik als IT’er natuurlijk heel goed instellen. In mijn tijd kon dat gelukkig nog niet”, sluit Theo met een knipoog af.

Auteur: Marco Krijgsman

Wil je ook eens onze werkomgeving ervaren?

HR-Manager Irene ontmoet je graag bij ons op kantoor