Ga naar de inhoud

Willem van Kooten

Willem van Kooten

In the picture: Willem van Kooten, Servicedesk Engineer bij Symbis

Een praatje pot met Willem van Kooten op de afdeling Servicedesk is altijd gezellig. Wie is deze collega die 1 juni a.s. alweer 1 jaar in dienst is bij Symbis? Hoog tijd om hem eens ‘in the picture’ te zetten.

‘Toen ik 6 was, kreeg ik mijn eerste PC die ik vervolgens direct uit elkaar haalde. Mijn moeder was daar niet blij mee’ start Willem zijn verhaal lachend. ‘Mijn interesse voor IT zat er al vroeg in.’

Willem vervolgt: ‘Ik heb een IT-opleiding niveau 3 en 4 bij Da Vinci gevolgd en stagegelopen bij IT-bedrijf Van der Zwaan. Na wat omzwervingen ben ik daar teruggekeerd en heb er 9 jaar gewerkt. De eigenaren wilden vorig jaar met pensioen en hebben hun bedrijf te koop gezet. Symbis heeft het vervolgens overgenomen.’

‘Dat zal wel spannend voor je geweest zijn?’ zeg ik. ‘Absoluut’ zegt Willem. ‘Ik vond het zelfs heel spannend, want ik kende Symbis niet echt goed. Maar de eerste kennismaking met Marien en Jan (collega’s bij Symbis – red.) voelde al direct relax. Daarnaast werkte ik bij Van der Zwaan alleen op de Servicedesk en kom je ineens op een afdeling terecht waar een veel groter team werkt. Dat was wel even wennen voor me. Maar de spanning was snel weg, ik kwam in een warm bad terecht.’

Willem van Kooten

‘Als ik jou zo bezig zie, heb je het inderdaad volgens mij wel naar je zin Willem?’ ‘Ik ga iedere dag met plezier naar m’n werk’ reageert hij enthousiast. ‘Het team is divers, de collega’s zijn leuk en gezellig. Ook het sparren met elkaar is prettig. Daarnaast zijn er doorgroeimogelijkheden bij Symbis. Ik heb die ambitie ook. Een groei naar de tweede- of derdelijns support ligt wel in m’n planning.’

‘Het fijnste aan m’n werk is dat ik gebruikers kan helpen hun vraag of probleem op te lossen. Zij moeten altijd verder kunnen met hun werk. Ik ga hierin tot het uiterste en geef niet snel op. Binnen maximaal een half uur willen we een verstoring opgelost hebben. Als ik het gevoel heb dat het mij niet snel genoeg gaat lukken, escaleer ik naar een tweede- of derdelijns collega.’

‘Ik voel me echt gewaardeerd door onze klanten. We krijgen regelmatig bedankjes. Doordat we zo persoonlijk betrokken zijn en langdurige klantrelaties hebben, hebben we hele laagdrempelige gesprekken, vaak met de nodige humor. Tuurlijk maak ik ook weleens frustratie of ergernis mee, het gaat tenslotte om IT. Men kan dan al snel niet of niet goed verder werken. Aan mij om diegene rustig te krijgen en het probleem te tackelen. Als dat lukt, geeft dat extra voldoening. We zijn gewoon een hele belangrijke afdeling’ zegt Willem met een knipoog, ‘zowel voor onze klanten als intern, maar daardoor is het werk ook zo leuk.’

‘Ben jij ’s avonds ook nog met IT bezig, zoals velen in dit vak?’ vraag ik. ‘IT is nog steeds wel m’n hobby’ zegt Willem lachend, maar het moet niet te gek worden. Fotograferen, tekenen, muziek, en wandelen met m’n hond kan ik ook wel waarderen.’

Wil je ook eens onze werkomgeving ervaren?

HR-Manager Irene ontmoet je graag bij ons op kantoor