Ga naar de inhoud

HiFlex Automatiseringstechniek – High Availability IT-omgeving

“We hebben echt een high availability IT-infrastructuur.”

John van der Lugt, Hiflex

Ik ben op bezoek bij John van der Lugt (Directeur), Marcel den Dulk (Operations Manager) en Remco Schenk (Marketing Manager) van Hiflex Automatiseringstechniek in Hendrik-Ido-Ambacht.

Hiflex is een toonaangevende leverancier van componenten en kennis op het gebied van industriële automatisering zoals PLC’s, frequentieregelaars en HMI’s. Vanuit het, in 2023 betrokken prachtige nieuwe pand bieden de medewerkers laagdrempelige en no nonsens technische ondersteuning aan hun klanten. De slogan in het logo is niet voor niets ‘Sterk in support’.

(tekst gaat door onder de foto)

De samenwerking tussen Hiflex en Symbis bestaat al ruim 20 jaar. Marcel en John zijn intern verantwoordelijk voor de IT. “Onze relatie met jullie is al jaren heel hecht. Aangezien we zelf behoorlijk technisch onderlegd zijn, doen we de eerste en tweedelijns support zelf en waar nodig schakelen we Symbis in”, vertelt Marcel.

Op mijn vraag welke IT-uitdagingen Hiflex heeft, zegt John: “We leveren industriële componenten en moeten daarom altijd bereikbaar zijn voor onze klanten en ze direct kunnen helpen. Betrouwbaarheid en continuïteit zijn cruciaal. Als onze IT uitvalt, ligt alles stil. We hebben drie glasvezelverbindingen en drie patchkasten die met elkaar verbonden zijn en ook onze Fortigate firewalls zijn redundant uitgevoerd. We hebben echt een high availability IT-infrastructuur.”

“Om die continuïteit te borgen, gaan we ook echt met de tijd mee”, vertelt Marcel. “We hebben altijd een on-premise omgeving gehad. Toen we naar ons nieuwe kantoor gingen, hebben we ons hele serverpark uitgefaseerd en zijn volledig naar de cloud gegaan. Het is flexibeler, schaalbaarder en makkelijker met bijvoorbeeld updates en security. Ook onze externe partijen gaan naar de cloud, je ontkomt er gewoon niet meer aan. We maken nu onder andere gebruik van Microsoft Azure, Microsoft 365, 3CX-telefonie en Fortinet securityoplossingen. Maar ook de hardware voor onze werkplekken betrekken we bij Symbis.”

“De cloud maakte de verhuizing van de IT-omgeving ook een stuk makkelijker”, vult Remco aan. “Er is, ook mede dankzij Symbis geen dag geweest dat we niet online waren. Het is echt naadloos verlopen. De gebruikers zijn ook zeer positief. In het begin is het allemaal nieuw en wennen natuurlijk. Maar ook met thuiswerken merkt men de voordelen. De werkplekken op kantoor zijn uitgerust met docking stations en standaard monitoren. Je prikt je laptop in en je kunt direct aan de slag.”

(tekst gaat door onder de foto)

Over de samenwerking met Symbis zijn de heren louter positief. “Symbis is een sparringpartner die heel toegankelijk is”, zegt John. “Als er iets urgent is, bellen we en worden we direct persoonlijk te woord gestaan. Jullie kennen onze IT-systemen en weten wat er speelt. Dan kun je snel schakelen. Jullie ticketsysteem is daarin ook heel handig.”

“We hebben intern niet heel gevoelige informatie, maar we hebben wel te maken met de AVG en willen uiteraard niet gehackt worden. Security is zeker belangrijk voor ons, maar het moet ons niet lam leggen. We kunnen ook niet alles bijhouden. Maar ook hierin hebben we aan Symbis een goede partner. Jullie vervullen echt een ‘waakhondfunctie’ voor ons en informeren proactief als er bijvoorbeeld een urgente securityupdate moet worden uitgevoerd.”

Marcel is blij met een vaste accountmanager en IT-consultant op locatie. “Er is weinig personeelsverloop bij jullie. Veel van jullie medewerkers kennen we al jaren. Vier keer per jaar hebben we systeembeheer op locatie en af en toe hebben we jullie support nodig. Via monitoring houden jullie alles proactief in de gaten, dan hoeven we dat zelf niet iedere dag te doen. De gebruikers merken er niets van en kunnen gewoon ongestoord hun werk doen. Wat ik ook een heel sterk punt van jullie vindt, is dat jullie toestaan dat we bepaalde IT-zaken zelf oppakken. Dat wederzijdse vertrouwen in elkaar is mooi.”

Op de vraag of er in de samenwerking van de afgelopen jaren iets is bijgebleven zegt Marcel: “We hebben aan aantal jaar geldeden een keer te maken gehad met versleutelde bestanden. Symbis is direct aan de slag gegaan met de back-up. We hebben geen uitval en stilstand gehad. Zulke dingen vergeet je niet meer. Dat schept vertrouwen.”

Auteur: Marco Krijgsman

Persoonlijk advies?

Jan Smit en zijn team staan graag voor je klaar!