Ga naar de inhoud

Huisartsenpraktijk De Wilg – Werken in de cloud

“Ik hoef niet over onze IT na te denken, die werkt gewoon.”

Willem Donk, Huisarts

Huisartsenpraktijk de Wilg is gevestigd in Papendrecht. Hier bieden vier huisartsen met hun medewerkers toegankelijke en professionele geneeskundige zorg om een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van leven van hun cliënten.

Sinds onze overname van Van der Zwaan ICT is de praktijk klant bij ons. We verzorgen de complete IT en het beheer ervan. Oplossingen die worden gebruikt, zijn onder andere Microsoft 365, Intune, SharePoint, OneDrive, Multi-factor Authenticatie en EDR-Antivirus.

Huisarts Willem Donk heeft tijd voor me vrijgemaakt in zijn drukke agenda om te vertellen hoe hij de samenwerking met Symbis ervaart. “Samen met een andere huisarts doe ik de IT-coördinatie binnen De Wilg”, begint Willem. “Toen we naar Symbis overgingen, hadden we geen idee met wie we zaken gingen doen. Het scheelde natuurlijk dat onze vaste systeembeheerder Willem bij jullie in dienst kwam. We zijn bij jullie op bezoek geweest en kregen een heel positief gevoel. Hier wordt serieus in IT gedaan, dat zagen we meteen. Daarnaast hebben jullie meer zorgklanten en dat geeft ook vertrouwen. Jullie weten waar je het over hebt.”

IT-uitdagingen
Willem vertelt over de IT-uitdagingen binnen de praktijk. “We hebben veel parallelle systemen draaien: een huisartseninformatiesysteem, een ketenzorgprogramma, een module voor teleconsulting en een systeem, waarmee je contracten met verzekeraars kunt afsluiten. Die hebben allemaal hun eigen inlog en er wordt informatie uitgewisseld. We willen hier zo soepel mogelijk tussen kunnen werken. Daarnaast is de beveiliging uiteraard cruciaal. Kwaadwillenden moeten niet bij de gegevens van onze patiënten kunnen. Mocht er toch wat misgaan, moeten we in ieder geval aan kunnen tonen dat we er alles aan hebben gedaan.”

“We hadden een eigen server en die was aan vervanging toe. We hebben de overweging gemaakt om een nieuwe server aan te schaffen of naar de cloud te gaan. Dat is de cloud geworden, je kunt er gewoon niet meer omheen. Nieuwe modules van onze leveranciers gaan bijvoorbeeld allemaal naar de cloud. Het werkt ook veel flexibeler voor onze medewerkers. Microsoft 365 was hierin voor ons een logische stap. Het delen van informatie is veel makkelijker geworden. We zijn echt van traditioneel naar modern gegaan.”

De migratie
Willem is enthousiast over de samenwerking met Symbis tijdens het migratietraject. “Ik heb dit als erg leerzaam, maar ook leuk ervaren. Jullie hebben het ongelofelijk netjes en professioneel uitgevoerd. We moesten natuurlijk wennen aan de nieuwe werkwijze. Maar jullie waren er altijd om onze mensen support en uitleg te geven. Ik heb wel honderd keer de naam van de betreffende IT-consultant gehoord of hij even wilde helpen en hij regelde het gewoon. Buitengewoon prettig. Mooi om nog te vertellen, is dat een externe softwareleverancier ons op het hart drukte om echt een betrouwbare partij voor dit traject in te schakelen. Zij waren ook onder de indruk van jullie.”

De praktijk van alle dag
Het werken met de nieuwe IT-omgeving bevalt prima. “Ik hoef niet over onze IT na te denken, die werkt gewoon”, zegt Willem. “En dat is precies de bedoeling, want ik wil dokter zijn. Jullie doen het beheer en onderhoud vrijwel volledig op afstand. Dat is overigens minimaal. We hebben zo af en toe een vraag en dan worden we prima geholpen door jullie servicedesk. Dat geeft vertrouwen. Waar ik dat nog meer aan merk? Jullie denken proactief mee en geven eerlijk advies. Als iets niet nodig is, geven jullie dat ook aan. Daarnaast houden jullie je kennis niet voor je. Ik leer hiervan. Dat ik jullie pas een tip heb gegeven over een samenwerkingsverband waar diverse huisartsenpraktijken bij betrokken zijn, zegt genoeg.”

Auteur: Marco Krijgsman

Persoonlijk advies?

Jan Smit en zijn team staan graag voor je klaar!