Ga naar de inhoud

Symbis wachtwoordbeleid

Bron: Frits van Wijk, Service Manager bij Symbis

Ons wachtwoordbeleid

In de afgelopen periode is er vanuit diverse kanten een vraag gesteld over ons wachtwoordbeleid. Symbis houdt het volgende wachtwoordbeleid aan:

Wijzigen wachtwoorden via de telefoon
Het wijzigen van een wachtwoord via de telefoon is over het algemeen al bekend bij ons. We wijzigen echter alleen het wachtwoord wanneer het telefoonnummer én de aanvrager zijn te controleren via de receptie. Dit geldt ook voor verzoeken tijdens de storingsdienst. Is de aanvrager niet via het algemene kantoornummer te bereiken, dan zal de aanvraag de eerstvolgende werkdag opnieuw gedaan moeten worden c.q. pas gecontroleerd en gewijzigd kunnen worden. Wanneer via de telefoon namens een andere collega een wachtwoordwijziging wordt aangevraagd, geldt de procedure “Aanvraag wachtwoord namens andere gebruiker”.

Wijzigen wachtwoord via de e-mail
Wanneer het verzoek voor het wijzigen van een wachtwoord per e-mail wordt gedaan, zal dit niet direct worden uitgevoerd. Onze Servicedeskmedewerkers nemen altijd telefonisch contact op en controleren of de aanvrager de mail daadwerkelijk heeft gestuurd. Denk hierbij aan het aanpassen van wachtwoorden op shared mailboxen. Wanneer via de e-mail namens een andere collega een wachtwoordwijziging wordt aangevraagd, geldt de procedure “Aanvraag wachtwoord namens andere gebruiker”.

Aanvraag wachtwoord namens andere gebruiker
Als een andere gebruiker een wachtwoordwijziging voor iemand aanvraagt, nemen we dit niet in behandeling. Aanvragen worden alleen in behandeling genomen wanneer de gebruiker ons zelf contact. Ook leidinggevenden kunnen dit niet aanvragen, omdat er anders inbreuk gedaan kan worden op iemands privacy.

Self-Service Password Reset Microsoft 365
Gebruikers die met Microsoft 365 werken, kunnen met behulp van Self-Service Password Reset (SSPR) hun eigen wachtwoord wijzigen zonder tussenkomst van onze Servicedesk.

Daadwerkelijk wijzigen wachtwoord
Onze Servicedeskmedewerkers wijzigen wachtwoorden altijd naar een complex wachtwoord of wachtwoordzin. Het zelf opgeven van een wachtwoord zal niet worden gehonoreerd, tenzij dit een uitstekende wachtwoordzin is bijvoorbeeld M1jnm@nis33nklusserin2023!.

Meer weten over het wachtwoordbeleid van Symbis?

We helpen je graag verder!