Ga naar de inhoud

Flier Systems

Hechte samenwerking

Ondersteuning van je eigen IT-afdeling

“Er blijven altijd vragen waar wij niet direct antwoord op hebben. Daarvoor kunnen we rekenen op de hulp van Symbis.”

Jan Verheul, ICT-Manager Flier Systems

Samen met onze trouwe relatie Flier Systems bespreken we onze langdurige samenwerking. Als kennispartner van Flier Systems staat Symbis hen al sinds 2002 bij op het gebied van IT-dienstverlening. Met ons gezamenlijke verhaal willen we ook andere mkb’ers en IT’ers inspireren.

Al twintig jaar succesvol samenwerken

Flier Systems is al sinds 2002 een tevreden relatie van Symbis. De machinefabriek en automatiseerder voor jongeplantenkwekers maakt alles wat tuinders nodig hebben om hun product te verwerken. Van pottenpersen, tot machines voor het vullen, verplaatsen en bewateren van plantentrays. Wat bij de tuinder gebeurt, verzorgt Flier Systems. En niet zonder succes, want het familiebedrijf uit Barendrecht bestaat inmiddels negentig jaar en levert aan de hele wereld.

Eigen IT’ers

Flier Systems beschikt over een eigen IT-afdeling van drie werknemers, onder leiding van ICT-manager Jan Verheul. Waar hij zich vooral richt op verandermanagement binnen de organisatie, zorgen zijn collega’s voor de dagelijkse zaken op gebied van IT. Eerstelijns support, installeren van nieuwe software en hardware, maar ook het zelf creëren van koppelingen tussen verschillende software-oplossingen behoort tot de taken van de afdeling.

Met bovenstaande lijst aan werkzaamheden heeft de afdeling de handen vol. Voor niet-dagelijkse werkzaamheden schakelen ze daarom al jarenlang de kennis van Symbis in. We ondersteunen de IT-afdeling van Flier Systems met tweede- en derdelijns supportvragen, serverbeheer, migraties en vraagstukken rondom veiligheid. Een samenwerking die perfect aansluit op de behoeftes van Flier Systems.

IT-security

Jan Verheul vertelt: ‘Security besteden we grotendeels uit aan Symbis. Zelf is het niet te doen om de kennis daarvan op peil te houden. We lopen nu eens per jaar alles na, maar merken al dat we hierin nog sneller moeten schakelen. Symbis adviseert ons hierover en als we zelf vragen hebben, kunnen we hen altijd bellen. Het fijne is dat ze actief meekijken. Naast onze eigen opmerkzaamheid voor veroudering is er dus ook altijd nog iemand extern die over onze schouder meekijkt. Dat is erg prettig.

‘Onlangs hebben we ook gevraagd of Symbis wil onderzoeken hoe het staat met de kennis van onze medewerkers op gebied van phishing. Ze testen met enige regelmaat hoeveel collega’s er ingaan op phishingmails. Door te weten hoeveel mensen de fout ingaan, kunnen we hen actief trainen om opmerkzaam te zijn, door middel van trainingen en bewustwordingslessen.’

Support

Hij vervolgt: ‘We doen de eerstelijns support eigenlijk helemaal zelf. Daar hebben we speciaal iemand voor zitten. Hij kan veelvoorkomende vragen direct oppakken, zorgt dat nieuwe medewerkers de juiste apparatuur krijgen en bereidt alle hardware voor met installatie van de juiste software.

‘Er blijven altijd vragen waar wij niet direct antwoord op hebben. Daarvoor kunnen we rekenen op de hulp van Symbis. Zij zijn onze vraagbaak wanneer wij het niet weten en vormen daarmee eigenlijk onze tweedelijns en derdelijns support.’

Server en migraties

Een ander belangrijk IT-item binnen MKB-organisaties is het onderwerp server en/of cloudmigratie. Jan vertelt hierover: ‘De kennis van servers is binnen ons team beperkt aanwezig. Je hebt er in de dagelijkse praktijk nu eenmaal minder vaak mee te maken en de aanwezige kennis veroudert snel, door de continue ontwikkelingen. We doen daarom zelf de updates, patches en back-ups van onze server. Symbis adviseert ons over het inrichten ervan. Zij informeren ons ook over kritieke patches.

‘Voor migraties geldt eigenlijk hetzelfde. Onlangs hebben wij onze e-mail verhuisd naar de cloud en binnenkort gaan we ook over op Microsoft 365. Dat zijn complexe operaties waar je als IT-afdeling niet vaak mee te maken krijgt. Zo’n proces kan je gewoon niet zelf doen. Een kennispartner als Symbis weet wat ze moeten doen en heeft bovendien een beter contact met leveranciers als Microsoft, wanneer er vragen of bijzonderheden zijn.’

Heb je eigen IT’ers en ben je ook op zoek naar een kennispartner die als verlengstuk van je organisatie met je meedenkt en je verder helpt? Vul dan het kennismakingsformulier hieronder in en we nemen snel contact met je op.

Persoonlijk advies?

Jan Smit en zijn team staan graag voor je klaar!

E-book MKB+

Lees meer informatie over onze aanpak en oplossingen voor het MKB+ (organisaties die één of meerdere eigen IT’ers hebben). Vraag ‘m hieronder gratis aan!